بهترین انیمیشن های تاریخ جهان

  • نویسنده: نجم
  • 10 بهمن 1402

انیمیشن ها همیشه جایگاه ویژه ای در سینما و در دل طرفداران خود دارند و  حالا ما به سراغ بهترین انیمیشن‌های جهان رفته ایم. سلیقه ها در انیمیشن بسیار متفاوت است ولی در لیست که ما تهیه می‌کنیم بهترین این آثار در انواع ژانر وجود دارد.

انیمیشن همیشه جدی گرفته نمی‌شود ولی این اشتباهی است که یک فرد مبتدی مرتکب می‌شود و به آن دقت نمی‌کند.

طی هر سال، تعدادی انیمیشن جدید معرفی می‌شوند که حاصل هزینه‌های گزاف و سنگین کمپانی‌های بزرگ جهان نظیر دیزنی، دریم ورکز، وارنر و … است. تعدادی از آن‌ها پس از پایان به لیست مورد علاقه‌های ما اضافه می‌شوند و مابقی آن‌ها به سطل زباله‌ی ذهنمان هدایت می‌شود.

در ادامه با لیست بهترین انیمیشن های جهان در خدمت شما کاربران محترم هستیم.

(این پست به صورت هفتگی آپدیت می‌شود پس با دادن پیشنهاد در کامنت ها به ما در کامل کردن این پست کمک کنید.)

 

  • Howl’s Moving Castle – قلعه متحرک هاول

قلعه متحرک هاول یکی از بهترین انیمیشن‌های استودیو جیبلی و یکی از ماندگارترین انیمیشن‌های تاریخ سینماه. این انیمیشن که توی سال 2005 اکران شد، بر اساس رمانی به همین نام نوشته دایانا واین جونز ساخته شده.

داستان فیلم توی دنیایی خیالی و فانتزی روایت میشه. سوفی، یک دختر جوان خیاط، به دلیل جادویی که بر اون طلسم شده، تبدیل به یک پیرزن می‌شه. اون برای رفع این طلسم، به قلعه متحرک هاول، یک جادوگر جوان و جذاب، پناه می‌بره.

هاول، یک جنگجوی حرفه‌ایه که از جنگ خسته شده و توی قلعه متحرک خودش به دور از دنیای بیرون زندگی می‌کنه. سوفی توی قلعه هاول با روح آتشین قلعه، کاچیو، و یک جادوگر جوان و پرشور به نام مایلز ملاقات می‌کنه.

سوفی توی قلعه هاول با چالش‌های مختلفی روبه‌رو می‌شه. اون باید از دست جادوگر پلید یاماجی و ارتش او فرار کنه. اون همچنین باید راهی برای شکستن طلسم خودش پیدا کنه.

قلعه متحرک هاول یک انیمیشن زیبا و پرمحتواه که مفاهیم مختلفی رو به مخاطب منتقل می‌کنه. این انیمیشن داستانی عاشقانه و احساسی داره و پیام‌های مهمی در مورد جنگ، عشق، و قدرت زنان داره.

 

 

  • Toy Story – داستان اسباب بازی

سال 1995 بود که کمپانی پیکسار اولین انیمیشن بلندش رو با اسم داستان اسباب‌بازی اکران کرد. این انیمیشن که داستان یه گروه اسباب‌بازی زنده‌ای رو روایت می‌کرد، خیلی زود تبدیل به یه شاهکار شد و مورد استقبال منتقدان و مخاطبان قرار گرفت.

داستان فیلم خیلی ساده و سرراست بود: اندی، یه پسربچه شش‌ساله، اسباب‌بازی‌های زیادی داره که ازشون خیلی مراقبت می‌کنه. یکی از این اسباب‌بازی‌ها، وودی، یه گاوچران چوبیه که اسباب‌بازی مورد علاقه اندیه. یه روز، خانواده اندی قراره اسباب‌کشی کنن و وودی نگرانه که گم بشه و اندی دیگه اون رو دوست نداشته باشه. در همین حین، باز، یه فضانورد پلاستیکی جدید، توسط یه پسربچه دیگه به اسم سید ربوده می‌شه. وودی برای نجات باز به تعقیب او می‌ره.

داستان اسباب‌بازی با معرفی شخصیت‌های دوست‌داشتنی و موقعیت‌های بامزه، مخاطب رو تا آخر فیلم درگیر می‌کنه. وودی و باز، دو تا از شخصیت‌های اصلی فیلم، هر کدوم ویژگی‌های خاص خودشون رو دارن و همین باعث شده که مخاطبان ازشون خوششون بیاد. وودی یه شخصیت مهربون و دلسوز و باز یه شخصیت خودخواه و جاه‌طلبه. اما در طول داستان، باز با کمک وودی و بقیه اسباب‌بازی‌ها، تغییر می‌کنه و تبدیل به یه شخصیت مهربون و دوست‌داشتنی می‌شه.

داستان اسباب‌بازی یه فیلم ماندگار و تاثیرگذاره که هرگز از یاد نخواهد رفت. این فیلم پیام‌های مهمی رو در مورد عشق، دوستی و خانواده منتقل می‌کنه و به همین دلیل مورد توجه مخاطبان قرار گرفته.

 

  • Rango – رنگو

رنگو یه انیمیشن وسترن خیلی خوبه که تو سال 2011 اکران شد. گور وربینسکی، کارگردان فیلم‌های جزیره گنج و شرک، این فیلم رو کارگردانی کرد و تهیه‌کننده‌اش هم بود. جان لوگان و جیمز وارد بیرکت هم فیلم‌نامه این انیمیشن رو نوشتن.

داستان فیلم درباره یه آفتاب‌پرسته به اسم رنگو هست که تو یه بیابان گم می‌شه. اون برای اینکه زنده بمونه، وانمود می‌کنه که یه کلانتر هست. بعد از مدتی، مردم شهرش اون رو به‌عنوان کلانتر واقعی قبول می‌کنن و رنگو باید از شهرشون در برابر یه گروه تبهکار محافظت کنه.

رنگو با استقبال خوبی از طرف منتقدان روبه‌رو شد و جایزه اسکار بهترین فیلم پویانمایی رو هم به دست آورد. این انیمیشن همچنین نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم پویانمایی هم شده بود، اما موفق به کسب اون نشد.

  • Up – بالا

انیمیشن بالا (Up) محصول سال 2009، یک انیمیشن پیکسار به کارگردانی و نویسندگی پیت داکتر و نویسندگی مشترک باب پیترسون است. جوناس ریورا نیز تهیه‌کنندگی این انیمیشن را برعهده داشت.

داستان انیمیشن بالا حول محور پیرمردی به نام کارل فردریکسن می‌چرخد که به همراه همسر فقیدش آرزو داشت به آبشار بهشت در آمریکای جنوبی سفر کند. کارل پس از فوت همسرش، با استفاده از هزاران بادکنک، خانه خود را به پرواز در می‌آورد و به همراه پسربچه‌ای به نام راسل به سفری پرماجرا و هیجان‌انگیز به سمت آبشار بهشت راهی می‌شود.

انیمیشن بالا پس از اکران، با تحسین گسترده منتقدان و استقبال تماشاگران روبرو شد. منتقدان از داستان جذاب، شخصیت‌های دوست‌داشتنی، انیمیشن و موسیقی متن این انیمیشن به نیکی یاد کردند.

  • soul – روح

روح، انیمیشنی دلنشین و تامل‌برانگیز محصول سال ۲۰۲۰ به کارگردانی و نویسندگی پیت داکتر، خالق انیمیشن‌های محبوب و تحسین‌شده‌ای همچون بالا و درون و بیرون است. این انیمیشن که در ابتدا برای اکران در سینماها در نظر گرفته شده بود، به دلیل شیوع ویروس کرونا، توسط سرویس دیزنی پلاس عرضه شد و به سرعت به یکی از پربیننده‌ترین فیلم‌های این پلتفرم تبدیل شد.

داستان انیمیشن روح حول محور جو گاردنر، معلم موسیقی دبیرستانی می‌چرخد که آرزوی نواختن در یک گروه جاز را در سر دارد. اما در آستانه تحقق این آرزو، حادثه‌ای ناگوار او را به دنیای روح‌ها می‌برد. در این دنیای شگفت‌انگیز، جو با ۲۲، روحی سرگشته و ناامید از زندگی، آشنا می‌شود و سفری عمیق و پرفراز و نشیب را برای یافتن معنای زندگی آغاز می‌کند.

انیمیشن روح با به تصویر کشیدن مفاهیمی عمیق و فلسفی همچون معنای زندگی، شور و اشتیاق و هدفمندی، تماشاگر را به تفکر و تأمل وا می‌دارد. این انیمیشن با لحنی ظریف و طنز، به بررسی چالش‌های زندگی و مفهوم مرگ می‌پردازد و در عین حال، پیامی امیدوارانه و الهام‌بخش را به مخاطب خود منتقل می‌کند.

  • Treasure Planet – سیاره گنج

انیمیشن سیاره گنج محصول سال 2002، انیمیشنی علمی تخیلی و موزیکال است که توسط کمپانی والت دیزنی پیکچرز تولید شده است. این انیمیشن که اقتباسی آزاد از رمان جزیره گنج اثر رابرت لویی استیونسن است، داستان جیم هاوکینز، پسر نوجوانی را دنبال می‌کند که به دنبال گنجی پنهان در سیاره‌ای ناشناخته راهی سفری ماجراجویانه می‌شود.

کارگردانی انیمیشن سیاره گنج بر عهده ران کلمنتس و جان ماسکر، دو کارگردان نام آشنا در دنیای انیمیشن، بوده است. این دو پیش از این نیز در ساخت انیمیشن‌های موفقی مانند علاءالدین و پری دریایی کوچک همکاری داشته‌اند. راب ادواردز نیز به عنوان نویسنده در کنار کلمنتس و ماسکر حضور داشته است.

انیمیشن سیاره گنج پس از اکران با واکنش‌های مختلف منتقدان روبرو شد. برخی منتقدان از داستان جذاب، انیمیشن زیبا و موسیقی متن دلنشین آن تمجید کردند، اما برخی دیگر ایراداتی را به داستان و شخصیت‌های آن وارد دانستند. این انیمیشن در گیشه نیز چندان موفق عمل نکرد و با وجود بودجه 140 میلیون دلاری، تنها 109 میلیون دلار فروش کرد.

  • How To Train Your Dragon – چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم

یکی دیگر از بهترین انیمیشن‌ های جهان که مورد استقبال گسترده مخاطبان قرار گرفت، انیمیشن چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم (How To Train Your Dragon) بود. انیمیشن چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم براساس کتابی به همین نام اثر کرسیدا کاول ساخته شد.

وظیفه کارگردانی این انیمیشن برعهده کریس سندرز و دین دبلوا قرار داشت. فیلم‌نامه انیمیشن چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم نیز توسط ویل دیویز، دین دبلوآ و کریس سندرز به رشته تحریر در آمد. بونی آرنولد نیز به‌عنوان تهیه‌کننده در این پروژه همکاری داشت.

انیمیشن چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم بعد از اکران در سال 2010 با استقبال گسترده منتقدان مواجه شد. منتقدان این انیمیشن را به دلیل پیام داستانی آموزنده، مضامین طنز و داستان جذابش مورد تحسین قرار دادند.

 

 

  • The Incredibles – شگفت‌انگیزان

انیمیشن شگفت‌انگیزان (The Incredibles) محصول سال 2004، به کارگردانی برد برد، انیمیشنی ابرقهرمانی و پرماجرا است که داستان خانواده‌ای از ابرقهرمانان را روایت می‌کند.

برد برد در انیمیشن شگفت‌انگیزان با خلق شخصیت‌های جذاب و داستانی پرماجرا، تجربه‌ای سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز را برای مخاطب خلق می‌کند. انیمیشن فیلم نیز بسیار قوی و باکیفیت است و به زیبایی هرچه‌تمام‌تر دنیای ابرقهرمانان را به تصویر می‌کشد.

انیمیشن شگفت‌انگیزان بعد از اکران در سال 2004 خیلی سریع مورد استقبال منتقدان و تماشاگران قرار گرفت و به یکی از پرفروش‌ترین انیمیشن‌های تاریخ سینما تبدیل شد. این انیمیشن با بودجه 92 میلیون دلاری ‌ساخته شده بود، حدود 631 میلیون دلار فروش کرد.

انیمیشن شگفت‌انگیزان داستان خانواده پار را دنبال می‌کند که در دنیایی زندگی می‌کنند که ابرقهرمانان ممنوع شده‌اند. آقای پار (با صداپیشگی کریگ تی. نلسن) که به عنوان «آقا شگفت‌انگیز» شناخته می‌شود.

 

  • Spider-Man: Into the Spider-Verse – مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی

مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی (Spider-Man: Into the Spider-Verse) یکی از بهترین انیمیشن های جهان محسوب می‌شود که بعد از اکران در سال 2018 با استقبال گسترده مخاطبان و منتقدان مواجه شد. میزان موفقیت این انیمیشن حتی سازندگان آن را نیز شگفت‌زده کرد.

وظیفه کارگردانی این انیمیشن برعهده باب پرسیچتی، پیتر رمزی و رودنی روثمن قرار داشت. روثمن در کنار فیل لرد داستان این انیمیشن را به رشته تحریر درآوردند. آوی آراد، ایمی پاسکال، فیل لرد و کریستوفر میلر ازجمله تهیه‌کنندگان انیمیشن مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی بودند.

این انیمیشن مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و نمرات بسیار خوبی را از جانب آن‌ها دریافت کرد. منتقدان انیمیشن مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی را به دلیل خلاقیت داستانی، فیلم‌نامه قدرتمند، کارگردانی عالی و نوع خاص تولیدش مورد تحسین قرار دادند.

این اثر طی مراسم گلدن گلوب سال 2019 نامزد دریافت جایزه بهترین انیمیشن سال شده بود که موفق به کسب این جایزه شد. انیمیشن به درون دنیای عنکبوتی در مراسم اسکار سال 2019 نیز نامزد دریافت جایزه بهترین انیمیشن سال شده بود که موفق به کسب این جایزه شد.

 

  • Onward – به پیش

انیمیشن “به پیش” یکی از بهترین انیمیشن‌های جهان است که تأثیر شیوع جهانی ویروس کرونا را نیز تجربه کرده است. دن اسکنلون به عنوان کارگردان و نویسنده در این پروژه همکاری داشت و نویسندگانی مانند سی. اس. اندرسون، جیسون هدلی و کیت بونین نیز به اسکنلون در نوشتن این فیلم کمک کردند.

به پیش توانست با جلب توجه منتقدان، موفقیت قابل توجهی را کسب کند و نمرات بسیار خوبی را از آن‌ها دریافت کند. این انیمیشن به دلیل داستان جذاب و پیچیده، جهان ساخته شده خاص، کارگردانی برجسته و فیلم‌نامه خلاقانه، تحسین منتقدان را به دست آورد.

با وجود دریافت نقدهای مثبت، به دلیل همزمانی اکران این انیمیشن با شیوع جهانی ویروس کرونا، با شکستی بزرگ در صندوق‌های فروش مواجه شد. “به پیش” با بودجه 200 میلیون دلاری تولید شده بود، اما تنها توانست حدود 145 میلیون دلار فروش کسب کند. فیلمنامه‌نویسان در دو هفته پس از اکران، مجبور به انتشار نسخه دیجیتال انیمیشن شدند.

تام هالند، کریس پرت، جولیا لوئی درایفوس و اکتاویا اسپنسر از جمله صداپیشگان مهمی هستند که در این انیمیشن نقش‌آفرینی کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه داستان فیلم را اسپویل می‌کند؟