• Shutter Island – جزیره شاتر

جزیره شاتر، فیلمی معمایی و رازآلود به کارگردانی مارتین اسکورسیزی و با بازی لئوناردو دی کاپریو، مارک روفالو و بن کینگزلی، در سال 2010 اکران شد و به سرعت به یکی از تحسین‌شده‌ترین فیلم‌های این ژانر تبدیل شد.

داستان فیلم در سال 1954 اتفاق می‌افتد و دو مارشال ایالات متحده را دنبال می‌کند که برای بررسی ناپدید شدن یک بیمار روانی از یک بیمارستان روانی در جزیره‌ای دورافتاده به نام جزیره شاتر فرستاده می‌شوند.

جزیره شاتر به دلیل داستان عمیق و رازآلود، پیچش‌های داستانی غافلگیرکننده، فیلم‌نامه‌ی قدرتمند، کارگردانی تحسین‌برانگیز اسکورسیزی و بازی‌های درخشان بازیگران، مورد تحسین منتقدان و تماشاگران قرار گرفت. این فیلم در لیست 250 فیلم برتر سایت IMDb قرار دارد و در گیشه نیز به فروش فوق‌العاده 294 میلیون دلاری دست پیدا کرد.

  • Sherlock – شرلوک

شرلوک (Sherlock) یکی بهترین سریال های معمایی تاریخ محسوب می‎‌شود که به محبوبیت بالایی دست پیدا کرد. این سریال برپایه داستان‌های شرلوک هولمز اثر آرتور کانن دویل تولید شد. استیون موفات و مارک گیتیس وظیفه ساخت سریال شرلوک را برعهده داشتند.

این سریال کار خود را از سال 2010 توسط شبکه بی بی سی وان آغاز کرد و بعد از چهار فصل در سال 2017 به پایان رسید. البته هنوز به طور حتمی مشخص نیست که سریال شرلوک به پایان رسیده یا خیر. طبق گزارش‌هایی که به تازگی منتشر شده است، ظاهرا فصل پنجم این سریال نیز تولید خواهد شد؛ البته این خبر هنوز به طور رسمی توسط سازندگان تایید نشده است.

سریال شرلوک توجه مخاطبان زیادی را به سمت خود جلب کرد و با استقبال آن‌ها مواجه شد. منتقدان این سریال معمایی را به علت روند داستانی جالب و شوکه‌کننده و همچنین روابط جذاب بین دو شخصیت اصلی داستان تحسین کردند و نمرات بسیار خوبی را به آن اعطا کردند.

از جمله بازیگرانی که در این فیلم به ایفای نقش پرداختند می‌توان به بندیکت کامبربچ، مارتین فریمن، مارک گیتیس، اندرو اسکات و روپرت گراوس اشاره کرد.

 

 

  • The Girl with the Dragon Tattoo – دختری با خالکوبی اژدها

دختری با خالکوبی اژدها، فیلمی معمایی و هیجان‌انگیز به کارگردانی دیوید فینچر و با بازی دنیل کریگ و رونی مارا، در سال 2009 اکران شد و به سرعت به یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های این ژانر تبدیل شد.

داستان فیلم حول محور یک روزنامه‌نگار نگون‌بخت به نام میکائیل بلومکویست می‌چرخد که برای تحقیق در مورد ناپدید شدن یک دختر جوان، با یک هکر کامپیوتری منزوی به نام لیسبت سالاندر همکاری می‌کند.

دختری با خالکوبی اژدها به دلیل داستان جذاب و تاریک، شخصیت‌های پیچیده و مرموز، بازی‌های درخشان بازیگران، به خصوص رونی مارا، و کارگردانی قدرتمند فینچر، مورد تحسین منتقدان و تماشاگران قرار گرفت. این فیلم در 5 بخش اسکار و 2 بخش گلدن گلوب نامزد دریافت جایزه شد و در نهایت در اسکار، جایزه بهترین تدوین را از آن خود کرد.

دختری با خالکوبی اژدها با بودجه 90 میلیون دلاری ساخته شد و در گیشه به فروش فوق‌العاده 232 میلیون دلاری دست پیدا کرد.

  • Insomnia – بی خوابی

داستان عامه‌پسند (Pulp Fiction) فیلمی جنایی و نئونوآر محصول سال 1994 به کارگردانی و نویسندگی کوئنتین تارانتینو است. این فیلم که به عنوان یکی از شاهکارهای تاریخ سینما شناخته می‌شود، داستان‌های درهم‌تنیده و غیرخطی از جنایتکاران، گانگسترها و بوکسورها را در لس‌آنجلس روایت می‌کند.

تارانتینو در نگارش فیلم‌نامه داستان عامه‌پسند با راجر آواری همکاری کرد و لورنس بندر نیز تهیه‌کنندگی این فیلم را برعهده داشت. این فیلم با بازی‌های درخشان و به‌یادماندنی جان تراولتا، ساموئل ال. جکسون، اوما تورمن، وینگ ریمز، هاروی کایتل و تیم راث، به یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما تبدیل شد.

داستان عامه‌پسند مورد تحسین گسترده منتقدان قرار گرفت و در زمینه‌های کارگردانی، بازیگری، فیلم‌نامه و تدوین، ستایش فراوانی دریافت کرد. این فیلم در هفت بخش از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی نامزد دریافت جایزه اسکار شد و در نهایت، جایزه بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی را از آن خود کرد. داستان عامه‌پسند در مراسم گلدن گلوب نیز در شش بخش نامزد دریافت جایزه بود و جایزه بهترین فیلم‌نامه را دریافت کرد.

 

  • Inception – تلقین

فیلم تلقین (Inception) محصول سال 2010، به کارگردانی و نویسندگی کریستوفر نولان، یک فیلم علمی تخیلی و معمایی است که به واسطه داستان پیچیده، جلوه‌های ویژه بصری خیره‌کننده و بازی‌های درخشان، به یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما تبدیل شده است.

کاب و تیمش در جدیدترین ماموریت خود، باید ایده‌ای را در ذهن یک وارث ثروتمند بکارند. این ماموریت که به ظاهر ساده می‌رسد، به واسطه پیچیدگی‌های ذهن انسان و خطرات موجود در دنیای رویا، به چالشی بزرگ تبدیل می‌شود.

فیلم تلقین با تحسین گسترده منتقدان روبرو شد و در گیشه نیز به موفقیت بزرگی دست یافت. این فیلم در هشت رشته نامزد دریافت جایزه اسکار بود و در نهایت در چهار رشته بهترین فیلم‌برداری، بهترین تدوین صدا، بهترین میکس صدا و بهترین جلوه‌های ویژه این جایزه را به‌دست آورد.

 

  • The Invisible Guest – مهمان نامرئی

فیلم مهمان نامرئی (The Invisible Guest) محصول سال 2016، به کارگردانی و نویسندگی اوریول پائولو، فیلمی رازآلود و هیجان‌انگیز است که داستانی پیچیده و پرماجرا را در یک اتاق روایت می‌کند.

فیلم مهمان نامرئی داستان آدرین دوریا، یک تاجر اسپانیایی را دنبال می‌کند که به جرم قتل معشوقش، لورا ویدال، دستگیر می‌شود. آدرین با قرار وثیقه آزاد شده و وکیل مدافع معتبر خود، ویرجینیا گودمن، را استخدام می‌کند تا به او در حل این پرونده کمک کند.

فیلم مهمان نامرئی بعد از اکران در سال 2016 توانست نظرات مثبت منتقدان و تماشاگران را به سمت خود جلب کند و به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های اسپانیایی تبدیل شد. این فیلم با بودجه 4.5 میلیون دلاری ‌ساخته شده بود، حدود 30.5 میلیون دلار فروش کرد.

  • The Imitation Game – بازی تقلید

فیلم بازی تقلید (The Imitation Game) محصول سال 2014، به کارگردانی مورتن تیلدام، فیلمی تاریخی و درام است که داستانی از زندگی آلن تورینگ، ریاضیدان و دانشمند برجسته بریتانیایی و نقش او در رمزگشایی کد انیگما در طول جنگ جهانی دوم را روایت می‌کند.

فیلم بازی تقلید داستان آلن تورینگ (با بازی بندیکت کامبربچ) را دنبال می‌کند که در دوران جنگ جهانی دوم به استخدام دولت بریتانیا در می‌آید تا رمز انیگما، سیستم رمزنگاری پیچیده آلمان نازی، را رمزگشایی کند. تورینگ با کمک گروهی از دانشمندان و ریاضیدانان، ماشینی به نام “کریستوفر” را طراحی و می‌سازد که قادر به رمزگشایی انیگما است.

فیلم بازی تقلید بعد از اکران در سال 2014 مورد استقبال تماشاگران و منتقدان قرار گرفت و به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سال تبدیل شد. این فیلم در 8 بخش نامزد دریافت جایزه اسکار بود که در نهایت در بخش بهترین فیلم‌نامه اقتباسی موفق به کسب این جایزه شد.

  • Game Night – شب بازی

فیلم “شب بازی” (Game Night) در حقیقت یک فیلم کمدی معمایی است و در لیست بهترین فیلم‌های معمایی قرار گرفتن ممکن است بستگی به سلیقه هر فرد داشته باشد. جان فرانسیس دالی و جاناتان گلدستاین به عنوان کارگردانان این فیلم برنده شدند، و تام بیتمن و جان دیویس وظیفه تهیه‌کنندگی آن را برعهده داشتند. فیلم‌نامه این اثر توسط مارک پرز نوشته شده است.

“شب بازی” توانست نمرات نسبتاً خوبی را از منتقدان دریافت کند و با بازخوردهای مثبت روبرو شود. بازیگرانی همچون جیسون بیتمن، ریچل مک‌آدامز، کایل چندلر، جسی پلمونس و جفری رایت در این فیلم حضور داشتند. “شب بازی” در صندوق‌های فروش نیز عملکرد بسیار خوبی داشت و با بودجه تولید 37 میلیون دلاری، تقریباً 116 میلیون دلار فروش کرد.

در خلاصه داستان فیلم “شب بازی”، مکس و آنی زوج جوانی هستند که عاشق بازی و رقابت هستند و هر هفته در شبی به نام “شب بازی” با دوستانشان در محله به رقابت در بازی‌های مختلف می‌پردازند. آن‌ها همچنین سعی می‌کنند همسایه خود، گری که همسر سابق یکی از دوستانشان به نام دبی است، را از گروه خود دور نگه دارند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه داستان فیلم را اسپویل می‌کند؟