بهترین فیلم یا فیلم‌های ترسناک شاید در چند سال قبل بسیار طرفدار بیشتری داشت و این ژانر سینما برای خود ارزش و جایگاه گیشه‌ای خوبی را همیشه متصور بود ولی در دهه جدید این سینما کمی به کلیشه رفت تا اینکه چند فیلم متفاوت در ژانر ترس دوباره بازار این دسته آثار داغ کرده است و هنوز هم می‌توان خود را متصور در ترسیدن از یک مجموعه پیدا کرد.

شاید خون یا جن و ماورالطبیعه پایه اصلی فیلم های ترسناک باشد ولی خلاقیت در ترس همیشه با طرفدارهای بیشماری رو به رو شده است و انگار همه بیننده‌ها تشنه ترسیدن در قالب جدیدی هستند.

خب در ادامه به سراغ فیلم‌های زیبایی می‌رویم که از گذذشته تا به حال در ژانر ترس ساخته شده‌اند و توانسته‌اند در انتها مخاطب را از خود راضی نگه دارند فکر کنم متوجه رضایت در ژانر ترس هستید یعنی زمانی که برای ترک کردن جمع با دلهره رو به رو می‌شوید.

(این پست به صورت هفتگی با آثری در ژانر ترسناک آپدیت می‌شود پس منتظر پیشنهادات شما برای آپدیت مقاله در کامنت ها هستیم)

 

  • The Conjuring – احضار

فیلم های ترسناک در هر ژانری می‌توانند به یک فاجعه ختم شوند و شما را بسیار سرافکنده کنند و معمولا در سینمای وحشت ماورالطبیعه به شکل مرموزی در پشت قضیه و داستان پنهان است و رو به رو کردن آن با بیننده مانند یک رشته باریک می‌ماند که می‌تواند بیننده ها را حتی تا مرز خنده پیش ببرد. در ابتدای پست به سراغ فیلم زیبای احظار رفته ایم اثری که توانست با ترکیب صدا و تکنیک های فیلمبرداری لحطه های بسیار وحشتناک و در عین حال باکیفیتی از سینمای وحشت را به بینننده تزریق کند. دلیل دیگر موفقیت این فیلم و ادامه مجموعه آن بازیگران بدون تقص آن است که کاملا به تم فیلم نشسته‌اند و به واقعی بودن داستن تا حد بسیار زیادی کمک کرده‌اند.

خب انگار امشب باید خود را برای ترسیدن آماده کنید و یکم تپش قلب را نیز به روز خود اضافه کنید. کانجورینگ این کار را برای شما انجام خواهد داد. پس تا دیر نشده فیلم را به تماشا بنشینید و از لذت دیدن یک فیلم با تم کلاسیک ترسناک نهایت لذت را ببرید.

 

  • Insidious – توطئه آمیز

به دلیل اینکه با جن و ارواح بسیار حال می‌کنید و این سبک از سینمای وحشت همیشه طرفدار بیشتری را داشته است برای ادامه پست هم باز به دنبال همان سبک رفته ایم تا یک مجموعه موفق دیگر با نام توطئه آمیز را به شما معرفی کنیم. بازیگران فوق‌العاده و در عین حال تم زیبای فیلم که کاملا شما را در این اثر غرق می‌کنند و مهمتر از همه آن‌ها لحظات غیر منتظره‌ای است که بیننده را هم شکه می‌کند و هم کنجکاو به روند داستان. این مجموعه حرف های زیادی مخصوصا در ادامه می توانست داشته باشد ولی صد حیف که نویسندگان مجموعه کمی در روند داستان کلیشه وارد کردند و همین دلیل باعث شد که این فیلم همیشه در سایه احظار باقی بماند هرچند از خیلی لحاظ می‌توانست آن مجموعه را فرسنگ ها جا بگذارد.

اینسیدیوس مجموعه دوست داشتنی برای طرفداران سینمای وحشت باقی خواهد ماند و یک فیلم عالی برای جمع های دوستان شبانه و یک ترس جمعی در یک خانه تاریک است. پس فکر کنم نوبت آن شده است که دوستان خود را برای یک ترس حسابی در خانه خود آماده کنید.

 

The Silence of the Lambs – سکوت بره ها

معمولا فیلم‌های ترسناک نمره بالای نمی‌گیرند ولی در اینجا یکی از بهترین فیلم های جنایی و ترسناک تاریخ سینما را به شما معرفی می‌کنیم. فیلمی سراسر هیجان و ترس  از شخصیتی عجیب که شما را بها زده می‌کند.فیلم سکوت بره ها یک فیلم ناب است که همیشه در بین بهترین فیلم های تاریخ جهان قرا گرفته است. بازی زیبای آنتونی هاپکینز در این فیلم جوایز متعدی را برای وی به ارقام آورد و این فیلم در جشنواره های مختلف مورد تحسین همگان قرار گرفت.

فیلم سکوت‌ بره‌ها بعد از آغاز اکرانش توانست مخاطبان زیادی را به سمت سالن‌های سینما جذب و فروشی عالی را در گیشه نام خود ثبت کند. این فیلم که با بودجه 19 میلیون دلاری تولید شده بود حدود 272 میلیون دلار در باکس‌آفیس فروش کرد.

یکی از بزرگ‌ترین دلایل موفقیت فیلم سکوت بره‌ها را می‌توان به عملکرد فوق‌العاده گروه بازیگری آن نسبت داد؛ ازجمله مهم‌ترین بازیگرانی که در این فیلم به ایفای نقش پرداختند می‌توان به جودی فاستر، آنتونی هاپکینز، اسکات گلن، تد لواین، آنتونی هیلد و بروک اسمیت اشاره کرد.

 

  • The shinning – درخشش

فیلم درخشش در بین آثار ترسناک و دلهره آور یک اثر کلاسیک و با کیفیت بسیار بالا در ساخت است و شما را می‌تواند در بهت یک بیمار روانی و تغییر رفتار یک فرد با توجه به محیط ببرد و یکم دیوانه بازی را به خانه شما بیارود.

درخشش (The Shining) فیلمی درام و ترسناک روانشناسانه محصول آمریکا و بریتانیا به کارگردانی و تهیه‌کنندگی استنلی کوبریک است که در سال ۱۹۸۰ منتشر شددرخشش تنها فیلم کوبریک در ژانر وحشت محسوب می‌شود. فیلم بر اساس داستانی به همین نام از استیون کینگ ساخته شد. برداشتهای مکرر کوبریک در حین این فیلم یکی از ضرب‌المثلهای صنعت فیلمسازی شده‌است. او ۱۲۷ مرتبه از شلی دووال برای یکی از سکانس های فیلم فیلمبرداری کرد.

بعد از دیدن این فیلم واقعا شخصیت جک نیکلسون به تنهایی برای بیننده ترسناک خواهد بود حداقل برای من که اینگونه بوده است.

 

  • Exorcist – جن‌گیر

مجموعه فیلم‌های جن‌گیر یکی از موفق‌ترین و محبوب‌ترین مجموعه‌های فیلم در ژانر وحشت در تاریخ سینماست. تاکنون پنج فیلم از این مجموعه تولید شده است، اما فیلم نخست آن که در سال ۱۹۷۳ اکران شد، همچنان به عنوان بهترین فیلم این مجموعه و یکی از ترسناک‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما شناخته می‌شود.

داستان فیلم در مورد دختری به نام رگان مک‌نیل است که به دلیل تسخیر توسط یک روح شیطانی دچار رفتارهای عجیب و غریب می‌شود. مادر رگان با مشاهده این رفتارها، از دو کشیش باتجربه به نام‌های پدر کاراس و پدر مرین کمک می‌خواهد. دو کشیش پس از بررسی‌های اولیه، متوجه می‌شوند که رگان واقعاً توسط یک روح شیطانی تسخیر شده است. آنها تصمیم می‌گیرند تا با برگزاری مراسم جن‌گیری، روح شیطانی را از بدن رگان بیرون کنند.

فیلم جن‌گیر از نظر عناصر ترسناک بسیار موفق عمل کرده است. یکی از دلایل اصلی ترسناک بودن این فیلم، استفاده از جلوه‌های ویژه‌ای است که در زمان ساخت فیلم بسیار پیشرفته بودند. جلوه‌های ویژه فیلم جن‌گیر هنوز هم پس از گذشت بیش از ۴۰ سال، تأثیرگذار و ترسناک هستند. علاوه بر جلوه‌های ویژه، فیلم جن‌گیر از عناصر دیگری نیز برای ایجاد ترس در مخاطبان استفاده می‌کند. یکی از این عناصر، موسیقی متن فیلم است که توسط بیل کونتی ساخته شده است. موسیقی متن فیلم جن‌گیر به شدت ترسناک و تأثیرگذار است و به ایجاد فضای ترسناک فیلم کمک زیادی می‌کند. عنصر دیگر که به ترسناک بودن فیلم جن‌گیر کمک می‌کند، بازی بازیگران است. بازیگران فیلم به خوبی توانسته‌اند نقش‌های خود را ایفا کنند و احساس ترس و وحشت را در مخاطبان ایجاد کنند.

  • Annabelle – آنابل

فیلم آنابل، محصول سال ۲۰۱۴، اولین فیلم از مجموعه فیلم‌های آنابل است که داستان آن را روایت می‌کند. این فیلم به کارگردانی جان آر. لئونتی و نویسندگی گری دابرمن ساخته شده است. جیمز وان، کارگردان مجموعه فیلم‌های احضار، نیز به‌عنوان تهیه‌کننده در این فیلم همکاری داشته است.

داستان فیلم آنابل در سال ۱۹۶۸ و در شهر برانسون، میسوری اتفاق می‌افتد. دو عروسک‌فروش به نام‌های اد و لورین وارن، یک عروسک را از یک خانواده می‌خرند که ادعا می‌کنند عروسک توسط روح یک دختر جوان تسخیر شده است. وارن‌ها عروسک را به خانه خود می‌برند و آن را در یک اتاق قفل می‌کنند. اما به‌زودی متوجه می‌شوند که عروسک آنابل خطرناک‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کردند.

فیلم آنابل در زمینه بازیگری، فیلم‌برداری و صحنه‌های ترسناک عملکرد خوبی دارد. بازی آنابل والیس در نقش میا و وارد هورتون در نقش اد وارن بسیار خوب است. فیلم‌برداری فیلم نیز زیبا و چشم‌نواز است. صحنه‌های ترسناک فیلم نیز می‌توانند مخاطب را بترسانند.

  • Others – دیگران

فیلم دیگران، محصول سال 2001، به کارگردانی و نویسندگی آلخاندرو آمنابار، یک فیلم ترسناک و تحسین‌شده است.

آمنابار در این فیلم، داستانی وهم‌آور را روایت می‌کند که ترس و اضطراب را به دل مخاطب می‌اندازد.

فیلم دیگران با استقبال منتقدان روبرو شد و جوایز متعددی را از آن خود کرد.

منتقدان، داستان، بازی بازیگران و فیلم‌نامه را تحسین کردند.

نیکول کیدمن، فیونولا فلانگان، کریستوفر اکلستون، الین کاسیدی و اریک سایکس ازجمله بازیگرانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

 

  • A Quiet Place Part II – یک مکان ساکت: بخش 2

یک مکان ساکت: بخش 2 (A Quiet Place Part II) فیلمی ترسناک و هیجان‌انگیز محصول سال 2020 به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی جان کرازینسکی است. این فیلم دنباله‌ای بر فیلم یک مکان ساکت محصول سال 2018 است و داستان خانواده ابوت را پس از اتفاقات وحشتناک فیلم اول دنبال می‌کند.

جان کرازینسکی در امر تهیه‌کنندگی این فیلم با مایکل بی، اندرو فرم و برد فولر همکاری کرد. امیلی بلانت، میلیسنت سیموندز، نوآ جوپ، کیلین مورفی و جایمن هانسو از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک 2021 شناخته می‌شود و به دلیل داستان جذاب، بازی‌های درخشان، فضاسازی وهم‌آور و ترسناک و جلوه‌های ویژه مناسب، تجربه‌ای هیجان‌انگیز و ترسناک را برای مخاطب رقم می‌زند.

  • The Ring – حلقه

مجموعه فیلم‌های حلقه (The Ring Collection) شامل سه فیلم حلقه (2002)، حلقه 2 (2005) و حلقه‌ها (2017) است که بر اساس رمانی به همین نام اثر کوجی سوزوکی ساخته شده‌اند. فیلم اول این مجموعه، بازسازی فیلم ژاپنی “حلقه” محصول سال 1998 است.

منتقدان نظر واحدی درباره این مجموعه فیلم‌ها ندارند. فیلم اول “حلقه” با استقبال اکثریت منتقدان روبرو شد و به دلیل فضای وهم‌آلود، بازی‌های قوی و فیلم‌نامه قدرتمندش مورد تحسین قرار گرفت.

اگر به دنبال فیلمی ترسناک و جذاب هستید، تماشای فیلم “حلقه” را به شما پیشنهاد می‌کنم.

  • Train to Busan – قطار بوسان

“قطار بوسان” (Train to Busan) یک فیلم ترسناک کره‌ای است که در سال 2016 به کارگردانی یان سنگ-هو ساخته شد. لی دانگ-ها وظیفه تهیه‌کنندگی این فیلم را بر عهده داشت و داستان آن نیز توسط پارک جو-سوک نوشته شد.

“قطار بوسان” موفقیت عمده‌ای در صنعت سینما داشت و نمرات خوبی از منتقدان دریافت کرد. خلاقیت داستانی، بازی عالی گروه بازیگری و فیلم‌نامه قدرتمند از جمله عواملی بودند که توسط منتقدان تحسین شد.

این فیلم همچنین تجارت بسیار خوبی را برای سازندگانش به همراه داشت و با استقبال گسترده مخاطبان روبرو شد. با بودجه تولید 8.5 میلیون دلار، توانست حدود 98.5 میلیون دلار در فروش جهانی کسب کند.

گونگ یو، ما دونگ-سیوک، جیونگ یو-می، کیم سو-آن، چوی وو-شیک، سوهی و کیم یو-سیونگ از بازیگرانی هستند که در این فیلم نقش‌های مهمی را ایفا کردند.

 

 

  • The Grudge – کینه

فیلم کینه (The Grudge) محصول سال 2020، به کارگردانی نیکلاس پس، فیلمی ترسناک و ماوراء الطبیعه است که داستان زنی به نام کارآگاه ملیندا را دنبال می‌کند که درگیر پرونده‌ای مرموز و هولناک می‌شود.فیلم کینه داستان کارآگاه ملیندا را دنبال می‌کند که پس از مرگ همسرش، به دنبال پرونده‌ای مرموز در یک خانه جن‌زده می‌رود. این خانه محل وقوع یک قتل هولناک است و روح خشمگین مقتول در آن پرسه می‌زند.

نیکلاس پس در فیلم کینه با استفاده از المان‌های ژانر وحشت، فضایی وهم‌آلود و ترسناک را خلق می‌کند. فیلم‌برداری فیلم نیز با استفاده از رنگ‌های تیره و سایه‌پردازی‌های قوی، به ترس و وحشت موجود در داستان می‌افزاید.

فیلم کینه با وجود دریافت نمرات پایین از منتقدان، در جلب نظر مخاطبان نسبتا موفق بود و فروش خوبی در گیشه داشت. این فیلم که با بودجه 10 میلیون دلاری ‌ساخته شده بود، حدود 49.5 میلیون دلار در باکس‌آفیس فروش کرد.

  • The Descent – نزول

نزول (The Descent) فیلمی به کارگردانی نیل مارشال است که یکی از بهترین فیلم‌ های ترسناک محسوب می‌شود. چیزی که نزول را به اثری خاص در بین فیلم‌های ژانر ترسناک تبدیل می‌کند درون‌مایه آن است؛ این فیلم در کنار خلق صحنه‌هایی ترسناک و دلهره‌آور، سعی کرده تا پیام‌های خاصی را نیز به مخاطبان منتقل کند.

درواقع فیلم نزول تنها در ترس خلاصه نمی‌شود؛ در این فیلم شاهد هستید که چگونه مرز دوستی‌ها در شرایط سخت شکسته شده و افرادی که زمانی دوست یکدیگر بودند نسبت به هم بی‌اعتماد می‌شوند. فیلم‌ به‌نوعی قصد دارد تا خوی حیوانی انسان‌ها را به‌تصویر بکشد. حتی موجودات ترسناک درون فیلم نیز با ظهر انسان‌مانند خود نمایه‌ای خوی حیوانی انسان را به‌تصویر می‌کشند.

به‌واسطه همین پیام عمیق و همچنین صحنه‌های ترسناک جذاب فیلم نزول توانست با استقبال گسترده منتقدان مواجه شود و نمرات بسیار خوبی را از جانب آن‌ها دریافت کند. نیل مارشال علاوه‌بر انجام وظیفه کارگردانی، به‌عنوان نویسنده نیز در این پروژه همکاری داشت.

فیلم نزول در جلب نظر مخاطبان نیز بسیار موفق بود و فروش خوبی را در گیشه به نام خود ثبت کرد؛ این فیلم که با بودجه 3.5 میلیون پوندی تولید شده بود، حدود 57 میلیون دلار در گیشه فروش کرد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه داستان فیلم را اسپویل می‌کند؟