بهترین فیلم های علمی تخیلی بعد از پیشرفت جلوه های ویژه در سینما هر روز تعداد بیشتری در گیشه های سینما را شامل می‌شوند و مخاطبان زیادی علاقمند به این ژانر جذاب و خلاق هستند و ایده های جدید در این ژانر معمولا با استقبال رو به رو می‌شود.

نکته جالب در مورد ژانر علمی تخیلی باز بودن موضوع و پرداختن به بینهایت موضوع در مورد تکتولوژی، بازگشت به گذشته، رفتن به آینده و یا حتی زندگی در سیاره های می‌باشد که هرکدام می‌تواند با فیلمنامه خوب به یک شاهکار تبدیل شوند.

در ادامه لیستی از بهترین فیلم های علمی تخیلی را به شما معرفی می‌کنیم. امیدوارم از محتواهای آیوفیلم لذت ببرید.

(این پست به صورت هفتگی و با نظر شما آپدیت می‌شود.)

  • Inception – تلقین

 

فیلم تلقین (Inception) یکی از بهترین فیلم‌های علمی تخیلی تاریخ سینما است که توسط کریستوفر نولان کارگردانی شده است. نولان علاوه‌بر کارگردانی، به‌عنوان تهیه‌کننده و نویسنده نیز در این پروژه همکاری داشت.

داستان فیلم در مورد گروهی از دزدان حرفه‌ای است که به نام “ارتش رویا” شناخته می‌شوند. این گروه با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته، می‌توانند وارد ذهن انسان‌ها شوند و اطلاعات را از آنها بدزدند.

شخصیت اصلی فیلم، دومینیک کوبر (با بازی لئوناردو دی‌کاپریو) است که به دلیل یک اتفاق ناگوار، از همسر و فرزندان خود جدا شده است. کوبر به گروه “ارتش رویا” می‌پیوندد تا با انجام یک ماموریت دشوار، بتواند دوباره به خانواده خود بازگردد.

ماموریت جدید کوبر این است که وارد ذهن یک میلیاردر شود و او را متقاعد کند که شرکت خود را به فروش برساند. این ماموریت بسیار دشوار است، زیرا ذهن میلیاردر توسط یک محافظ قدرتمند محافظت می‌شود.

فیلم تلقین با تحسین گسترده منتقدان مواجه شد و نمرات خارق‌العاده‌ای را از سوی آنها دریافت کرد. منتقدان این فیلم را در زمینه‌های خلاقیت داستانی، عملکرد گروه بازیگری، کارگردانی و فیلم‌نامه مورد تحسین قرار دادند. این فیلم طی مراسم اسکار در هشت بخش نامزد دریافت جایزه شده بود که درنهایت در چهار بخش بهترین فیلمبرداری، بهترین تدوین صدا، بهترین میکس صدا و بهترین جلوه‌های ویژه موفق به کسب این جایزه شد.

فیلم تلقین با استقبال گسترده طرفداران سینما روبه‌رو شد و فروشی خارق‌العاده را در گیشه به نام خود ثبت کرد. این فیلم که با بودجه عظیم 160 میلیون دلاری تولید شده بود، حدود 870 میلیون دلار در باکس‌آفیس فروش کرد.

فیلم تلقین یک شاهکار علمی تخیلی است که داستانی جذاب، شخصیت‌های دوست‌داشتنی و جلوه‌های ویژه خیره‌کننده دارد. این فیلم به جرات یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما است که هرگز فراموش نخواهد شد.

  • The Matrix – ماتریکس

 

فیلم ماتریکس (The Matrix) یکی از بهترین فیلم‌های علمی تخیلی و اکشن تاریخ سینماست که در سال 1999 اکران شد. این فیلم توسط خواهران واچوفسکی کارگردانی و نویسندگی شده است.

داستان فیلم در مورد مردی به نام نئو (با بازی کیانو ریوز) است که متوجه می‌شود دنیای اطرافش آن چیزی نیست که به نظر می‌رسد. او در واقع در یک شبیه‌ساز کامپیوتری به نام ماتریکس زندگی می‌کند که توسط ماشین‌ها برای کنترل انسان‌ها ایجاد شده است.

نئو با کمک گروهی از انقلابیون به رهبری مورفیوس (با بازی لارنس فیشبرن) برای نجات بشریت از چنگال ماشین‌ها تلاش می‌کند.

فیلم ماتریکس با تحسین گسترده منتقدان مواجه شد و نمرات بسیار خوبی را از سوی آنها دریافت کرد. این فیلم هم‌اکنون رتبه 15 را در لیست 250 فیلم برتر سایت imdb به خود اختصاص داده است.

منتقدان فیلم ماتریکس را در زمینه‌های داستان، صحنه‌های اکشن، فیلم‌برداری، جلوه‌های ویژه تصویری و عملکرد گروه بازیگری مورد تحسین قرار دادند. فیلم ماتریکس طی مراسم اسکار سال 2000 در چهار بخش بهترین تدوین، بهترین صداگذاری، بهترین تدوین صدا و بهترین جلوه‌های تصویری نامزد دریافت جایزه شده بود که در تمام این بخش‌ها موفق به کسب این جایزه شد.

فیلم ماتریکس با استقبال عظیم مخاطبان نیز مواجه شد و با فروش 463 میلیون دلاری در گیشه، یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سال 1999 شد.

  • Oblivion – فراموشی

 

در آینده‌ای دور، زمین توسط بیگانگان نابود شده و انسان‌ها به سیاره‌ی دیگری مهاجرت کرده‌اند. جاسپر سایمون، مردی است که وظیفه‌ی جمع‌آوری بقایای تکنولوژی بیگانگان را بر عهده دارد.

یک روز، سایمون با زنی به نام میا آشنا می‌شود. میا ادعا می‌کند که همسر اوست، اما سایمون هیچ چیز از او به خاطر نمی‌آورد.

سایمون با کمک میا، به تدریج شروع به یادآوری گذشته‌ی خود می‌کند. او متوجه می‌شود که میا در واقع یک جاسوس است و به دنبال حقیقتی است که می‌تواند دنیا را تغییر دهد.

فیلم فراموشی داستانی جذاب و پرکشش دارد، اما در زمینه‌ی فیلم‌نامه دارای ایراداتی است. حفرات داستانی فیلم باعث می‌شود که مخاطب گیج شود و نتواند به‌طور کامل با داستان ارتباط برقرار کند.

  • Interstellar – میان‌ستاره‌ای

فیلم “میان‌ستاره‌ای” (Interstellar) یک فیلم علمی تخیلی حماسی و تامل‌برانگیز است که با روایتی نوآورانه، بصری خیره‌کننده و بازی‌های درخشان، تماشاگران را به سفری اکتشافی در اعماق فضا و تار و پود زمان می‌برد. این فیلم به کارگردانی کریستوفر نولان، داستانی پیچیده و جذاب را روایت می‌کند که در آن، گروهی از فضانوردان به رهبری کوپر (با بازی متیو مک‌کانهی) برای نجات بشریت از فاجعه‌ای قریب‌الوقوع، راهی سفری پرمخاطره و دشوار به اعماق فضا می‌شوند.

زمین در حال نابودی است و بشریت برای ادامه حیات، به دنبال سیاره‌ای قابل سکونت در کهکشان‌های دیگر می‌گردد. کوپر، خلبان سابق ناسا، با چالشی بزرگ روبرو می‌شود: او باید خانواده خود را ترک کند و به سفری بی‌بازگشت به میان ستاره‌ها برود.

سفر فضایی “میان‌ستاره‌ای” پر از رمز و راز، خطر و چالش‌های غیرقابل پیش‌بینی است. فضانوردان در این سفر با پدیده‌های علمی شگفت‌انگیز و سیاه‌چاله‌های هولناکی روبرو می‌شوند که درک انسان از فضا و زمان را به چالش می‌کشد.

 

  • The Martian – مریخی

فیلم مریخی به کارگردانی ریدلی اسکات، بدون شک یکی از بهترین فیلم‌های علمی تخیلی سال‌های اخیر است. این فیلم با داستانی جذاب و شخصیت‌های دوست‌داشتنی، تماشاگران را به سفری هیجان‌انگیز به سیاره سرخ می‌برد.

داستان فیلم مریخی، بر اساس رمانی به همین نام نوشته اندی ویر ساخته شده است. داستان فیلم، به‌خوبی روایت می‌شود و تماشاگر را تا انتها مجذوب خود نگه می‌دارد.

فیلم مریخی در 7 رشته نامزد دریافت جایزه اسکار بود که در نهایت، هیچ جایزه‌ای دریافت نکرد. این فیلم در 3 رشته نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب بود که در 2 رشته بهترین فیلم موزیکال یا کمدی و بهترین بازیگر مرد فیلم موزیکال یا کمدی (برای بازی مت دیمون) موفق به کسب جایزه شد.

 

see

  • Avatar – آواتار

در دل سیاره‌ای دوردست به نام پاندورا، موجوداتی آبی‌رنگ و انسان‌نما به نام ناوی‌ها زندگی می‌کنند. انسان‌ها برای استخراج ماده‌ای باارزش به نام “آنوobtanium” راهی این سیاره می‌شوند و با حضور ناخواسته خود، آرامش ناوی‌ها را برهم می‌زنند. جیک سالی، یک تفنگدار دریایی که به دلیل فلج شدن از پا درآمده، به پاندورا فرستاده می‌شود تا از طریق آواتار، موجودی شبیه به ناوی‌ها که با ذهن انسان کنترل می‌شود، با ناوی‌ها ارتباط برقرار کند. جیک در این سفر با Neytiri، یکی از ناوی‌ها، آشنا می‌شود و درک جدیدی از زندگی و دنیای پاندورا پیدا می‌کند.

آواتار در گیشه به یک پدیده تبدیل شد و رکوردهای متعددی را در باکس‌آفیس جابجا کرد. این فیلم با بودجه 237 میلیون دلاری تولید شده بود، حدود 2.790 میلیارد دلار در باکس‌آفیس فروش کرد و تا سال 2019 به‌عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما شناخته می‌شد.

جیمز کامرون، خالق فیلم‌های مشهوری مانند تایتانیک و ترمیناتور، حدود 15 سال برای ساخت فیلم آواتار زمان صرف کرد.

 

  • Star Wars: The Rise of Skywalker – جنگ ستارگان: خیزش اسکای‌واکر

جنگ ستارگان: خیزش اسکای‌واکر، قسمت نهم و پایانی از مجموعه فیلم‌های علمی تخیلی و اکشن جنگ ستارگان است. این فیلم توسط جی. جی. آبرامز به عنوان کارگردان، تهیه‌کننده و نویسنده ساخته شد. همچنین، کاتلین کندی و مایکل رجوان در تهیه‌کنندگی و کریس تریو در نویسندگی این پروژه همکاری کردند.

پس از اکران، فیلم “جنگ ستارگان: خیزش اسکای‌واکر” با نظرات مختلفی از سوی منتقدان روبه‌رو شد و نمرات متوسطی را دریافت کرد. این فیلم به خاطر بازیگری و جلوه‌های بصری آن تحسین شد، اما در عین حال، نقدهایی نسبت به فیلم‌نامه و کارگردانی آن وجود داشت.

در مراسم اسکار، “جنگ ستارگان: خیزش اسکای‌واکر” در سه بخش بهترین موسیقی متن، بهترین جلوه‌های بصری و بهترین تدوین صدا نامزد دریافت جایزه بود، اما موفق به کسب هیچ جایزه اسکار نشد.

با وجود این، فیلم “جنگ ستارگان: خیزش اسکای‌واکر” توانست توجه طرفداران بسیاری را به خود جلب کند و موفقیت تجاری زیادی را به همراه داشت. با بودجه‌ای بالغ بر ۲۷۵ میلیون دلار، این فیلم حدود ۱.۰۵۸ میلیارد دلار در باکس آفیس فروش کرد. این میزان فروش، آن را به هفتمین فیلم پرفروش در تاریخ سینما تبدیل کرد.

 

  • The Boys – پسرها

پسرها (The Boys) یکی از جذاب‌‌ترین سریال ‌های علمی تخیلی تلویزیون است که پس از آغاز پخشش توانست توجه مخاطبان زیادی را به سمت خود جلب کند. سریال پسرها براساس کمیکی به همین نام اثر گارت انیس و داریک رابرتسون ساخته شد. وظیفه ساخت این سریال ابرقهرمانی تماشایی برعهده اریک کریپک قرار داشت.

این سریال در سال 2019 توسط سرویس آمازون عرضه شد و تاکنون دو فصل از آن تولید شده است. سریال پسرها پس از عرضه خیلی زود مورد استقبال منتقدان قرار گرفت و نقدهای مثبتی را دریافت کرد. منتقدان سریال پسرها را به دلیل داستان جذاب و خاص و بازی عالی گروه بازیگران مورد تحسین قرار دادند.

ازجمله مهم‌ترین بازیگرانی که در سریال پسرها به ایفای نقش پرداختند می‌توان به کارل اربن، جک کواید، آنتونی استار، ارین موریارتی، دومینیک مک الیگوت، جسی آشر، لاز آلونسو، چیس کرافورد، کارن فوکوهارا و الیزابت شو اشاره کرد. تاکنون دو فصل از سریال پسرها تولید شده است. آمازون همچنین خبر از تولید فصل سوم این سریال جذاب و تماشایی داده است.

 

  •  West World  –  جهان غرب

داستان سریال جهان غرب در آینده‌ای دور اتفاق می‌افتد. در این دنیای خیالی، پارکی تفریحی به نام “وست ورلد” وجود دارد که با استفاده از هوش مصنوعی، ربات‌هایی شبیه انسان به نام “میزبان” را خلق کرده است. این ربات‌ها در دنیایی شبیه به غرب وحشی زندگی می‌کنند و انسان‌ها به عنوان “مهمان” می‌توانند به این پارک سفر کرده و با میزبان‌ها تعامل داشته باشند.

داستان سریال جهان غرب در آینده‌ای دور اتفاق می‌افتد. در این دنیای خیالی، پارکی تفریحی به نام “وست ورلد” وجود دارد که با استفاده از هوش مصنوعی، ربات‌هایی شبیه انسان به نام “میزبان” را خلق کرده است. این ربات‌ها در دنیایی شبیه به غرب وحشی زندگی می‌کنند و انسان‌ها به عنوان “مهمان” می‌توانند به این پارک سفر کرده و با میزبان‌ها تعامل داشته باشند.

  • Transformers‎ – تبدیل‌شوندگان

تبدیل‌شوندگان (Transformers‎) یکی از پرطرفداران فرنچایزهای تاریخ سینما محسوب می‌شود که با استقبال عظیم مخاطبان مواجه شد. این فرنچایز دارای شش فیلم (یک فیلم فرعی) است. این فیلم‌ها به‌ترتیب سال اکران تبدیل‌شوندگان (۲۰۰۷)، انتقام فالن (۲۰۰۹)، نیمه تاریک ماه (۲۰۱۱)، عصر انقراض (۲۰۱۴)، آخرین شوالیه (۲۰۱۷) و بامبلبی (2018) نام دارند.

مایکل بی وظیفه کارگردانی پنج فیلم نخست را برعهده قرار داشت. تراویس نایت نیز کارگردان فیلم فرعی (بامبلبی) این فرنچایز را بود. به جز از فیلم بامبلبی، دیگر فیلم‌های مجموعه تبدیل‌شوندگان موفق نشدند نظرات مثبت منتقدین را به سمت خود جلب کنند و نمرات پایینی را از جانب آن‌ها دریافت کردند.

فروش مجموعه فیلم‌های تبدیل‌شوندگان در باکس‌آفیس عالی بود و سود سرشاری را برای سازندگانش رقم زد. این مجموعه فیلم‌ها که با بودجه 1.1 میلیارد دلاری تولید شده بودند، حدود 4.84 میلیارد دلار در گیشه فروش کردند.

 

  • Wonder Woman – زن شگفت‌انگیز

فیلم “زن شگفت‌انگیز” (Wonder Woman) یک فیلم علمی تخیلی و ابرقهرمانی است که به کارگردانی پتی جنکینز ساخته شده است. این فیلم براساس شخصیتی به همین نام از کمیک‌های دی‌سی ساخته شده است. تهیه‌کنندگان این فیلم شامل چارلز روون، زک اسنایدر، دبورا اسنایدر و ریچارد ساکل بوده‌اند. داستان فیلم توسط آلن هاین‌برگ نوشته شده است.

“زن شگفت‌انگیز” با استقبال گسترده‌ای از سوی منتقدان مواجه شد و نمرات بسیار مثبتی را از آن‌ها دریافت کرد. این فیلم توسط منتقدان به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های ابرقهرمانی اخیر توصیف شده است. آن‌ها در زمینه‌های بازیگری، فیلم‌نامه و جلوه‌های بصری این فیلم را تحسین کرده‌اند.

موفقیت‌های “زن شگفت‌انگیز” در صنعت سینما بسیار بزرگ بوده و توانست جمعیت زیادی را به سینما جذب کند. با بودجه تولید بالغ بر ۱۴۹ میلیون دلار، این فیلم حدود ۸۲۱ میلیون دلار در فروش جهانی کسب کرد.

بازیگرانی چون گل گدوت، کریس پاین، کانی نیلسن، رابین رایت، دنی هوستون، دیوید تیولیس، ایون برمنر و لوسی دیویس در این فیلم حضور داشته‌اند.

خلاصه‌ای از داستان “زن شگفت‌انگیز” به این صورت است: در زمان حال و پس از رویدادهای فیلم “بتمن در برابر سوپرمن: طلوع عدالت”، پرنسس دایانا در پاریس حضور دارد و توسط بروس وین عکسی قدیمی که مربوط به جنگ جهانی اول است دریافت می‌کند. با دیدن این عکس، شروع به مرور خاطرات خود می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه داستان فیلم را اسپویل می‌کند؟